poniedziałek, 3 listopada 2014

5 użytecznych zasad e-mail marketingu

Podstawą skutecznej komunikacji z odbiorcami są dobre maniery i przestrzeganie obowiązujących zwyczajów. Dotyczy to również e-mail marketingu. Poniżej przedstawiam 5 zasad, o których powinniśmy pamiętać, tworząc wysyłkę mailingową.

1. Każdy z naszych odbiorców musi wyrazić zgodę na otrzymywanie od nas wiadomości
Należy wystrzegać się wysyłania niechcianych (niezamówionych) wiadomości komercyjnych. Nasz odbiorca musi sam wyrazić zgodę na otrzymywanie od nas maili. Dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie na stronie np. ramki, w której można się zapisać do subskrypcji newslettera firmowego. Gdy nasz odbiorca się zapisze, zostaje mu wysłany e-mail potwierdzający rejestrację w naszej bazie. Wiadomość ta powinna zawierać informację o zgodzie na przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną oraz o przetwarzaniu danych osobowych subskrybenta.

2. Tworzenie bazy odbiorców
Każda osoba, która trafia do naszej bazy, powinna zapisać się do niej dobrowolnie. W celu zapobiegania przypadkowemu zapisowi, powstał mechanizm double opt-in. Wymaga on od odbiorcy potwierdzenia swojego adresu e-mail poprzez kliknięcie w link aktywacyjny.

Często odbiorca wchodzi na naszą stronę, np. przez przeglądarkę, szukając konkretnych informacji, w związku z czym przechodzi prosto do podstrony, z pominięciem strony głównej. Dzieję się tak również w przypadku linków z Facebooka czy Adwords. W tym wypadku najlepszym rozwiązaniem jest umieszczenie formularza zapisu na każdej podstronie naszego serwisu. Dobry sposobem na uwidocznienie okna z subskrypcją jest metoda pop-up. W tym wypadku okienko z zapisem wyskakuje użytkownikowi po wejściu na stronę główną lub, jeśli tak zdecydujemy, na każdej z podstron. Największym plusem pop-up jest to, że odbiorca nie ma możliwości przeoczenia miejsca zapisu.

3. Wiadomość aktywacyjna, czyli potwierdzająca subskrypcję
Najczęściej wiadomości te zawierają wytłumaczenie, dlaczego odbiorca zapisał się do subskrypcji (znalazł się u nas w bazie) oraz link potwierdzający zgodę na dalsze otrzymywanie wiadomości lub naszego newslettera elektronicznego. Jednak warto wyjść poza schemat, ponieważ nasz odbiorca otrzymywał zapewne niejednokrotnie podobne maile i wie, do czego one służą. W tym wypadku pierwszą wiadomość warto wykorzystać do przekazania paru wstępnych informacji o firmie. Dobrym dodatkiem jest też np. ciekawa grafika związaną tematycznie z naszą stroną czy produktami bądź usługami, które oferujemy. Taki e-mail aktywacyjny wyróżnia się spośród reszty wiadomości aktywacyjnych otrzymanych od innych portali. To sygnał dla użytkownika, że chcemy być wyjątkowi, już od początku naszego kontaktu z nim.

4.  Treść wiadomości
Nadawca, temat i treść zawsze muszą być zgodne z prawdą. Zawartość naszych wiadomości nigdy nie może być fałszywa czy myląca. Powinna zawierać wyłącznie prawdziwe informacje, ponieważ kłamstwa szybko wychodzą na jaw, a utracone zaufanie odbiorcy jest praktycznie nie do odbudowania. Najczęściej po otrzymaniu takiej wiadomości wypisują się oni z subskrypcji, a czasem nawet oznaczają ją jako spam, co może doprowadzić do trafienia na czarną listę adresów spamujących. Sam temat e-maila powinien być zwięzły i przedstawiać istotę informacji zawartych w wiadomości, co działa na zwiększenie wskaźnika open rate naszej wysyłki. Ostatnim istotnym aspektem, o którym należy pamiętać jest to, że treść wiadomości powinna kierować bezpośrednio do strony konwersji. Kierowanie do strony głównej serwisu, która nie ma nic wspólnego z treściami przedstawionymi w wiadomości, np. rabaty na konkretny produkt czy okazje zakupowe, powoduje jedynie irytację odbiorcy.

5. Możliwość rezygnacji z prenumeraty
Każdy z naszych subskrybentów powinien mieć możliwość wypisania się z naszego mailingu w prosty sposób. Link do rezygnacji z otrzymywania newslettera powinien być w widocznym miejscu. Dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie go na górze każdej wiadomości. Jeśli już dojdzie do wypisanie się z biuletynu elektronicznego, warto w ostatniej wiadomości potwierdzającej wypis zawrzeć podziękowanie za subskrypcję oraz krótkie zapytanie o powód rezygnacji. Jest to przydatne w celu usprawnienia i udoskonalenia treści naszych kolejnych wiadomości.

Wojciech Samborski

Źródło: http://freshmail.pl/blog/ciekawostki/5-zasad-mailingowego-savoir-vivre/


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz